In Media

România a ajuns o țară politizată, divizată, tensionată și zbuciumată. O cauză vine dinspre lupta pentru putere dusă de politruci: la președinție, în partide, între partide, între ei ș.a.m.d. O altă cauză ține de modul în care se fac selectarea și promovarea incompetenței în instituțiile statului. În ambele situații, noi muritorii de rând, suntem victime directe și colaterale.

• Oportuniștii și fripturiștii stau la pândă

Învrăjbirea, ostilitatea, ranchiuna, aversiunea, pizma și ura au pus stăpânire pe o parte însemnată a societății românești. Oportuniștii și fripturiștii stau la pândă, fiind pregătiți să valorifice fiece ocazie de a pune mâna pe frâiele puterii. De sus până jos, în instituțiile statului au ajuns la decizie o seamă de indivizi lipsiți de scrupule și pregătire, de educație și instruire, de morală și etică, de principii și valori. Decidenții instituționali confundă, până la suprapunere, interesul general cu interesele personale sau ale grupării politice care i-a propulsat pe scena puterii. Astăzi, instituțiile statului funcționează (!) haotic, arbitrar și partinic. Efectul? Complică tot mai mult existența acelora în numele cărora au fost înființate și pentru care trebuie să lucreze.

• O întrebare firească, dar cu răspuns complicat

Neasumarea răspunderii, lipsa inițiativei, tergiversarea lucrărilor sau birocratizarea sunt doar câteva dintre urmările acțiunii de promovare a non valorilor pe funcții de decizie. Salariile bugetarilor sunt, în multe situații, superioare acelora din economia privată, și totuși… Statul, prin sistemul de salarizare practicat pentru aparatul său stufos, face o concurență neloială economiei reale și nimeni nu se sesizează. Paradoxal, lefurile bune din instituții nu le facilitează accesul persoanelor bine pregătite. De ce? O întrebare firească, cu un răspuns puțin mai complicat.

• Angajarea la stat, după concursuri aprige. Sau?!

Întreaga harababură pe care o regăsim în instituții se leagă, în primul rând, de felul în care se face selecția bugetarilor, a lefegiilor statului. Potrivit legii, angajarea și promovarea pe funcții se fac prin concursuri aprige, dure, sobre și formalizate, ce au la bază proceduri numai bune să le ocolești. Procedurile nu urmăresc abilitățile, competențele ori aptitudinile candidatului. Acolo unde se solicită planuri manageriale, ele sunt redactate formal și nimenea vreodată nu le-a comparat cu realitatea, cu rezultate muncii.

• Angajați de tip RoboCop sau pu-pile

Procedurile de angajare permit accederea în sistemul public doar pentru două categorii de persoane: una de tip RoboCop, de tocilari ai textelor din lege, și a doua a pilelor, pu-pilelor, nepoților, prietenilor, colegilor etc. În ambele cazuri, rezultatul are aceeași valență comună: dezastru profesional și disfuncții instituționale. Pentru a doua categorie, lucrurile sunt simple, nici măcar nu trebuie să știe a citi, darămite să înțeleagă ceva din ce ar trebui să facă. Pentru candidații cu expertiză pe un domeniu, participarea la concurs înseamnă un fiasco total: nu au nicio șansă! O persoană cu o gândire logică, rațională și cu spirit pragmatic nu va memora ad litteram bibliografia stufoasă, întinsă pe mii de pagini. Nu poate și nici nu vrea, conștientizând inutilitatea. Pe bună dreptate! Există atâtea surse de informare, ușor accesibile, ori de câte situația o impune. La ce folosesc citatele din lege câtă vreme efemeritatea lor este dovedită?!

Citește articolul integral în Graiul Maramureșului din 8 februarie 2019.

Lasa un comentariu

Contactează-ne!

Trimite-ne un mail